experiment oude westen gemeente rotterdam

Van verkeerspleinen naar pleinen waar de voetganger en fietser ruim baan hebben. Eendrachtplein en Kruisplein zijn tijdens dit experiment 4 maanden afgesloten voor autoverkeer, waardoor er openbare ruimte vrij komt voor de Rotterdammer die te voet, te fiets, of met het OV reist. De Gemeente Rotterdam vroeg ons een plan te maken hoe invulling te geven aan deze twee pleinen.

Het experiment in het Oude Westen is onderdeel van de Rotterdamse MobiliteitsAanpak (RMA)

meer informatie hierover op de site van gemeente rotterdam
fotografie: thijs van luijk

oplossing

Na een uitgebreide inventarisatie en analyse van de locatie, interviews met passanten en gesprekken met de winkeliers hebben we de volgende waardes gedefinieerd op basis waarvan het concept is ontwikkeld:

Definiëren:
De pleinen hebben een versnipperd karakter. Door een eenduidige aanpak, ontstaat eenheid.

Verbinden:
Zorgen dat de voetgangers en fietser op een natuurlijke manier over het plein geleid worden.

Activeren:
Zorg dat de pleinen een contrasterende functie krijgen ten opzichte van het huidige verkeersplein. 

afnemen van interviews op straat in het centrum van rotterdam

Aan de hand van deze waardes zijn een drietal concepten ontwikkeld. Uit deze conceptrichtingen is uiteindelijk een concept gekozen waarna ontwerpen zijn gemaakt. Leuke uitdaging tijdens dit project was dat we tijdens het ontwerpen ook al moesten beginnen met de realisatie. Dat zorgde voor een uitdagende situatie waarbij zowel de Gemeente als wij super snel moesten schakelen wilden we deadlines halen. Dankzij een goede samenwerking is dit goed gelukt!

verschillende looproutes over de getransformeerde pleinen
schets looproutes uitgewerkt. fotografie: thijs van luijk
schetsontwerp van de heuvels

resultaat

Verdeeld over Kruis- en Eendrachtsplein zijn verschillende organische heuvels geplaatst die contrasteren met de strakke geometrische horizontaal georiënteerde pleinen. Deze heuvels dienen als wegblokkade voor het experiment, maar ook als vergroening voor de stad en als extra zitgelegenheden. De vormen zijn zo ontworpen dat de voetganger gemakkelijk over de pleinen geleid wordt. Geel is de kleur van tijdelijkheid in het verkeer. Deze contrasterende kleur zorgt voor een opvallend en levendig eindbeeld.

fotografie: thijs van luijk
zitobjecten kruisplein. fotografie thijs van luijk
eendrachtsplein. fotografie thijs van luijk
vergroening van eendrachtsplein. fotografie: thijs van luijk
overzicht experiment op het kruisplein. fotografie: thijs van luijk

klant

  • gemeente rotterdam

jaar

  • 2020

partners

  • fotografie thijs van luijk

categorie

  • publieke interventie

vraag

  • maak een plan om invulling te geven aan afgesloten pleinen

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten