hoogstraat corona proof

Door de uitbraak van corona en de maatregelen die daarop volgden maken horeca ondernemers en middenstanders een financieel zware tijd door. Na lange sluiting is langzaam maar zeker weer opening toegestaan waarbij men voortdurend gevraagd wordt om op veilige afstand van elkaar te blijven. Stadslab Hoogkwartier zag hierin ook een kans: het transformeren van een straat gedomineerd door auto’s naar een groene winkel boulevard.

hoogstraat met ‘afstandsbollen’. beeld copyright mvrdv

oplossing

De grijze straat gedomineerd door autos was al langer een onderwerp van discussie bij de bijeenkomsten van het Stadslab. De crisis gaf de mogelijkheid om dit oudere probleem aan te pakken door een autovrije zone voor te stellen.

Doordat de trottoirs van de hoogstraat te smal zijn om elkaar op veilige afstand te passeren moesten de logistieke zones omgezet worden. De rijbaan werd getransformeerd tot voetgangerszone en de vrijgekomen trottoirs mochten ingezet worden door de ondernemers in de straat.

meer ruimte voor terrasjes in de hoogstraat. beeld copyright mvrdv

het resulaat

Door aan te haken bij het Rotterdam Geeft Ruimte traject zijn de parkeervakken betimmerd met vlonders. De vlonders boden het ideale middel om zowel extra zitplekken te creëren als de straat een groen en zomers karakter te geven. Leuk weetje: de kuipen die gebruikt zijn als bloembakken zijn 100% gemaakt van gerecycled materiaal en geproduceerd door nederlands bedrijf Berdal. Berdal zal de kuipen na gebruik weer terug in hun productieketen opnemen. 

Door het spuiten van krijtverf-stippen op de straat kunnen de bezoekers inschatten welke afstand ze tot elkaar hebben en zo een gezond en zomers middag beleven op Hoogstraat Boulevard.

Lees meer op dearchitect.nl

https://www.dearchitect.nl/stedenbouw/nieuws/2020/06/hoogstraat-rotterdam-tot-eind-oktober-ingericht-volgens-15-meter-samenleving-101243881

beeld copyright mvrdv

klant

  • stadslab hoogstraat, gemeente rotterdam

jaar

  • 2020

partners

  • mvrdv, stadslab hoogstraat rotterdam, berdal

Categorie

  • publieke interventie

vraag

  • hoe wordt een autostraat een veilige 1.5 meter winkelstraat

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten