hoogstraat corona proof
Door de uitbraak van corona en de maatregelen die daarop volgden maken horeca ondernemers en middenstanders een financieel zware tijd door. Na lange sluiting is langzaam maar zeker weer opening toegestaan waarbij men voortdurend gevraagd wordt om op veilige afstand van elkaar te blijven. Stadslab Hoogkwartier zag hierin ook een kans: het transformeren van een straat gedomineerd door auto’s naar een groene winkel boulevard.

oplossing
De grijze straat gedomineerd door autos was al langer een onderwerp van discussie bij de bijeenkomsten van het Stadslab. De crisis gaf de mogelijkheid om dit oudere probleem aan te pakken door een autovrije zone voor te stellen.
Doordat de trottoirs van de hoogstraat te smal zijn om elkaar op veilige afstand te passeren moesten de logistieke zones omgezet worden. De rijbaan werd getransformeerd tot voetgangerszone en de vrijgekomen trottoirs mochten ingezet worden door de ondernemers in de straat.

het resulaat
Door aan te haken bij het Rotterdam Geeft Ruimte traject zijn de parkeervakken betimmerd met vlonders. De vlonders boden het ideale middel om zowel extra zitplekken te creëren als de straat een groen en zomers karakter te geven. Leuk weetje: de kuipen die gebruikt zijn als bloembakken zijn 100% gemaakt van gerecycled materiaal en geproduceerd door nederlands bedrijf Berdal. Berdal zal de kuipen na gebruik weer terug in hun productieketen opnemen.
Door het spuiten van krijtverf-stippen op de straat kunnen de bezoekers inschatten welke afstand ze tot elkaar hebben en zo een gezond en zomers middag beleven op Hoogstraat Boulevard.
Lees meer op dearchitect.nl

klant
- stadslab hoogstraat, gemeente rotterdam
jaar
- 2020
partners
- mvrdv, stadslab hoogstraat rotterdam, berdal
Categorie
- publieke interventie
vraag
- hoe wordt een autostraat een veilige 1.5 meter winkelstraat