product ontwerp vita muziek kussen
Als uitdaging voor onze gezamenlijke klant, Pleyade, kregen we met onze partners BR&D en TU/e, Holland Art Group en Interactive Matter mee: Hoe faciliteer je contact tussen personen met dementie en hun naasten?

oplossing
Als oplossing ontwikkelden we Vita, een muzikaal kussen dat door zijn vorm, textuur en kleur uitlokt om aan te raken. Op afbeelding hierboven zie je zes verschillende patronen. Met behulp van een app kun je een liedje of ingesproken bericht toewijzen aan deze patronen. Wanneer zo’n patroon aangeraakt wordt speelt Vita het bijbehorende nummer af.

Om tot de juiste ontwerpkeuzes te komen zijn vele mogelijkheden verkent. Een morphologische studie (zie afbeelding hierboven) brengt in kaart waar de mogelijkheden liggen. Dit helpt om orde te houden in de groeiende complexiteit.
resultaat
Als de cliënt uit het isolement wordt gehaald door de muzikale herinnering krijgt de naaste de kans om contact te maken. Doordat vita op schoot (zie afbeelding hieronder) ligt en je samen met het kussen interacteert wordt die kans nog groter.

Vele factoren spelen een rol in het ontwerpen voor deze doelgroep in een zorgomgeving. Denk aan de hufterproofheid van het product. De stoffen zijn bijvoorbeeld speciaal gekozen op bacterie werende werking. Slim power management zorgt ervoor dat het kussen (zie afbeelding hieronder) lang zonder opladen kan werken. De interface is zo eenvoudig mogelijk gemaakt zonder de hoes te perforeren. Slimme software checkt online of er nieuwe liedjes op het kussen moet komen. Familie kan dus vanuit huis de liedjes op vita aanpassen. En de holle vormen van het kussen zorgen voor een verbeterde weergave van het geluid.


Vita is een zorginnovatie (zie afbeelding hierboven) waarbij vele technologieën, kennisgebieden en toewijding bij elkaar komen. Met een klant die geloofd in mensgerichte zorg en een enthousiast team van zorgmedewerkers, onderzoekers, familie en clienten, ontwerpers en ingenieurs is de fundering ijzersterk.
klant
- pleyade
jaar
- 2019
partners
- BR&D en TU/e, Holland Art Group en Interactive Matter
categorie
- productontwikkeling
vraag
- faciliteer het contact tussen personen met dementie en hun naasten