product ontwerp vita muziek kussen

Als uitdaging voor onze gezamenlijke klant, Pleyade, kregen we met onze partners BR&D en TU/e, Holland Art Group en Interactive Matter mee: Hoe faciliteer je contact tussen personen met dementie en hun naasten?

afbeelding 1

oplossing

Als oplossing ontwikkelden we Vita, een muzikaal kussen dat door zijn vorm, textuur en kleur uitlokt om aan te raken. Op afbeelding hierboven zie je zes verschillende patronen. Met behulp van een app kun je een liedje of ingesproken bericht toewijzen aan deze patronen. Wanneer zo’n patroon aangeraakt wordt speelt Vita het bijbehorende nummer af.

morphologische studie

Om tot de juiste ontwerpkeuzes te komen zijn vele mogelijkheden verkent. Een morphologische studie (zie afbeelding hierboven) brengt in kaart waar de mogelijkheden liggen. Dit helpt om orde te houden in de groeiende complexiteit.

resultaat

Als de cliënt uit het isolement wordt gehaald door de muzikale herinnering krijgt de naaste de kans om contact te maken. Doordat vita op schoot (zie afbeelding hieronder) ligt en je samen met het kussen interacteert wordt die kans nog groter.

interactie met het kussen wordt als prettig ervaren mede doordat het fijn op schoot ligt

Vele factoren spelen een rol in het ontwerpen voor deze doelgroep in een zorgomgeving. Denk aan de hufterproofheid van het product. De stoffen zijn bijvoorbeeld speciaal gekozen op bacterie werende werking. Slim power management zorgt ervoor dat het kussen (zie afbeelding hieronder) lang zonder opladen kan werken. De interface is zo eenvoudig mogelijk gemaakt zonder de hoes te perforeren. Slimme software checkt online of er nieuwe liedjes op het kussen moet komen. Familie kan dus vanuit huis de liedjes op vita aanpassen. En de holle vormen van het kussen zorgen voor een verbeterde weergave van het geluid.

slimme interface zorgt voor intuïtief gebruik
exploded view vita kussen

Vita is een zorginnovatie (zie afbeelding hierboven) waarbij vele technologieën, kennisgebieden en toewijding bij elkaar komen. Met een klant die geloofd in mensgerichte zorg en een enthousiast team van zorgmedewerkers, onderzoekers, familie en clienten, ontwerpers en ingenieurs is de fundering ijzersterk.

klant

  • pleyade

jaar

  • 2019

partners

  • BR&D en TU/e, Holland Art Group en Interactive Matter

categorie

  • productontwikkeling

vraag

  • faciliteer het contact tussen personen met dementie en hun naasten

Door de site te te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten